De herinrichtingswerkzaamheden rondom het station Rodenrijs in Lansingerland zijn dinsdag 6 april officieel gestart. Wethouder Simon Fortuyn (wethouder buitenruimte) onthulde samen met Adrie Taxs (bedrijfsleider bij gebroeders Van Kessel) het bouwbord. De verbetering van het station is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van de MRDH. Station Rodenrijs is één van de OV-Knooppunten die de 23 gemeenten de komende vijf jaar willen aanpakken.

Noodzakelijke opknapbeurt

Metro- en busstation Rodenrijs is al ruim 10 jaar onderdeel van de succesvolle metrolijn E tussen Rotterdam en Den Haag. Wethouder Simon Fortuyn: “Door het toegenomen gebruik en de inmiddels verouderde openbare ruimte is het tijd geworden om de stationsomgeving op te knappen. De werkzaamheden bestaan o.a. uit het vernieuwen van het busperron, het overdekken en verdubbelen van het aantal fietsparkeerplaatsen en het realiseren van diverse duurzaamheidsmaatregelen zoals zonnepanelen, oplaadvoorzieningen en duurzame beplanting”. De werkzaamheden zijn naar verwachting in oktober 2021 afgerond.
 

Een artist impression van een deel van het station Rodenrijs. Op de voorgrond een bus en daarachter een overdekte fietsenstalling die eruitziet als een kas.

Verbeteren OV-Knooppunten

Martina Huijsmans, portefeuillehouder Ketenmobiliteit binnen de MRDH: “Station Rodenrijs is een belangrijk vervoersknooppunt in de metropoolregio. De 23 aangesloten gemeenten hebben plannen om meerdere van dit soort plekken te verbeteren zodat het reizen met het OV betrouwbaar en comfortabel kan. Het gaat dan om toegankelijkheid, veiligheid, de fiets parkeerplekken en de aansluitingen op ander vervoer, zoals P+R. Hierin investeren de metropoolgemeenten de komende vijf jaar en de MRDH draagt daar financieel aan bij. Station Rodenrijs is één van de voorlopers van deze aanpak. Het is een belangrijke verbinding tussen Den Haag en Rotterdam en daarom extra belangrijk dat zo’n station aantrekkelijk is voor reizigers.”