Robert van Asten
Wethouder Den Haag
Hoogwaardige alternatieven voor de auto
Den Haag groeit de komende jaren fors, naar verwachting met 100.000 inwoners tot 2040. In 2040 telt Den Haag dan zo’n 629.000 inwoners. Er komen tienduizenden woningen en banen bij en dit allemaal binnen de grenzen van de huidige stad. Het mobiliteitssysteem van de stad staat nu al onder druk: Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van Nederland en de stad met de meeste auto’s per vierkante meter. Om te voorkomen dat de stad dichtslibt, zijn duurzame maatregelen dus hard nodig.
Om de groeiende stad bereikbaar en aantrekkelijk te houden moeten we anders omgaan met mobiliteit. Daarom zet ik in op de mobiliteitstransitie: lopen, fietsen en OV worden in combinatie met nieuwe mobiliteit-oplossingen op maat, steeds belangrijker in de leefbare en dynamische stad van de toekomst. De auto blijft welkom maar ik zie graag dat de Hagenaar de auto laat staan voor korte ritjes. Maak meer gebruik van de (deel)fiets of scooter om je in de stad te verplaatsen. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van de ruimte en extra en snellere reisopties, waardoor de afhankelijkheid van de (eigen) auto afneemt. Ook in de regio wordt Den Haag nog beter en sneller bereikbaar met de komst van de tienminutentreinen. Met maar liefst 48 extra intercity’s om van en naar Den Haag te reizen is de trein daarmee een nog aantrekkelijker alternatief dan de auto.
Het belang van Den Haag stopt niet bij de gemeentegrenzen. Onze regio is een stedelijke agglomeratie, waarin inwoners en werknemers niet gebonden zijn aan gemeentegrenzen. We werken samen met de regiogemeenten, de metropoolregio, de provincie en het Rijk om onze regio economisch sterker te maken, leefbaar en bereikbaar te houden.
Robert van Asten, wethouder in Den Haag voor mobiliteit en cultuur