Peter Meij
Wethouder Ridderkerk
“De 21 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken samen aan een toekomstbestendige regio met schoon, stil en energiezuinig vervoer. Als portefeuillehouder duurzame mobiliteit en fiets sta ik voor een regio waar mensen prettig kunnen wonen, werken en recreëren. Het verduurzamen van ons mobiliteitssysteem speelt hierin een belangrijke rol. Onderzoek toont aan dat 58% van het verkeer zowel haar herkomst als bestemming in de regio heeft. Dit biedt kansen voor het gebruik van duurzamere vervoermiddelen. Om een verandering op gang te brengen zetten we voor korte afstanden in op de voetganger en de fietser.
Samenwerken
Om resultaten te behalen op het gebied van duurzame mobiliteit is het essentieel dat regio en gemeenten met elkaar samenwerken. Dit doen we onder meer door gezamenlijk te investeren in doorfietsroutes en door actief kennis uit te wisselen op thema’s als deelmobiliteit en de verduurzaming van logistiek. Ook werken we met andere partners in onze regio via het samenwerkingsverband Zuid-Holland Bereikbaar aan de verduurzaming van werkgebonden mobiliteit.
Inzetten op duurzame mobiliteit is niet alleen een opgave waarvoor we aan de lat staan om de ambities uit het klimaatakkoord te halen. Het is ook een kans om een transitie op gang te brengen in ons mobiliteitssysteem. De komende jaren worden er veel woningen gebouwd en neemt het aantal inwoners in de regio dus sterk toe. Door in te zetten op duurzame mobiliteit, en daarmee op lopen, fietsen, ov en innovatieve mobiliteit blijven ook deze nieuwe woningbouwgebieden en bestaande stedelijke gebieden ook in de toekomst bereikbaar.”
Wagenparkbeheer gemeente Ridderkerk stuurt succesvol op verduurzaming
“De afgelopen jaren hebben de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk de interne transportmiddelen van de BAR verduurzaamd. Vanuit wagenparkbeheer is daar sterk regie op gevoerd en via een proactieve werkwijze, succesvol tot uitvoering gebracht. Fossiele brandstofvoertuigen zijn op grote schaal vervangen door elektrische voertuigen. Van alle personen- en bestelwagens in het wagenpark wordt inmiddels 76% van alle voertuigen elektrisch aangedreven. De overige 23% bestaat uit hybride voertuigen. Daarnaast wordt waar mogelijk ook ingezet op elektrische scooters en fietsen als goed en duurzaam alternatief voor ritten op de kortere afstand. Ook de apparatuur voor het onderhoud in de buitenruimte is bijna volledig geëlektrificeerd.
Schone brandstoffen
Waar elektrificeren van bijvoorbeeld grotere voertuigen nog niet mogelijk is wordt ingezet op schonere brandstoffen zoals HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) diesel waarbij de uitstoot van CO2 tot wel 90% gereduceerd wordt ten opzichte van “gewone” diesel. Ook leidt HVO tot minder uitstoot van fijnstof, roet en NOx. In de toekomst worden voertuigen die aan vervanging toe zijn, indien mogelijk, ook vervangen door duurzame(re) alternatieven.
De gemeentewerf zelf is qua (laad)infrastructuur ook toekomstbestendig ingericht en kent inmiddels 18 oplaadpalen. De volgende stap is om ook de faciliteiten en (laad)infrastructuur bij andere werklocaties van de gemeente Ridderkerk toekomstbestendig en duurzaam in te richten.”