Knelpunten Metropolitaan wegennet in kaart

13 juni 2025

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft een analyse laten uitvoeren van de doorstroming en de betrouwbaarheid van het wegennet in de metropoolregio. Dit onderzoek over 2024 is uitgevoerd door Goudappel en maakt een vergelijking met de analyse over 2023. Ten opzichte van 2023 is de doorstroming en betrouwbaarheid van het verkeer in 2023 over het algemeen min of meer gelijk gebleven. Wel zijn er lokaal enkele verschillen. 

De resultaten uit het onderzoek geven inzicht in de knelpunten op het metropolitane wegennet. De MRDH bespreekt de komende maanden deze knelpunten met gemeenten en andere wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland. Gemeenten kunnen bij de MRDH subsidie aanvragen om de knelpunten op hun eigen wegennet op te lossen. Samen met de wegbeheerders spant de MRDH zich in om de doorstroming en de betrouwbaarheid van het metropolitane wegennet te verbeteren. 

Resultaten

  • Er zijn enkele trajecten die  in 2024 niet voldoen aan de reistijdnorm*. De knelpunten liggen voornamelijk op het rijkswegennet (A4/A44 tussen Leiden en Den Haag, A4/A13 tussen Den Haag en Rotterdam, A20 tussen Gouda en Rotterdam, N57 tussen A15 en Hellevoetsluis, Van Brienenoordcorridor (A16) en enkele provinciale/gemeentelijke wegen zoals N211 Wippolderlaan, Beatrixlaan Rijswijk en Maasboulevard-Abram van Rijckevorselweg (Rotterdam/Capelle aan den IJssel).
  • Voor betrouwbaarheid* zijn er meer knelpunten. Het zijn voornamelijk trajecten op vrijwel het gehele Rijkswegennet, maar er zijn ook enkele trajecten op het onderliggend wegennet. Dit zijn vaak toeleidende wegen naar het Rijkswegennet.

Ten opzichte van 2023 zijn er in 2024 zijn er trajecten waar doorstromingsknelpunten (duidelijk) zijn verdwenen:

  • A44 tussen Leiden en Wassenaar (ochtendspits) als gevolg van de ingebruikname Corbulotunnel (N434) halverwege 2024.
  • Ankie Verbeek-Ohrlaan-Molenlaan-Terbregseweg Rotterdam (N209-A20) in zuidelijke richting (avondspits) als gevolg van werkzaamheden aan het viaduct Hoofdweg bij de A16 waardoor in 2024 minder verkeer deze route kiest. 

Ook zijn er trajecten waar in 2024 ten opzichte van 2023 (duidelijk) doorstromingsknelpunten zijn ontstaan: 

  • A4 tussen Delft-Zuid en Den Haag-Zuid (ochtendspits).
  • A15 in oostelijke richting (avondspits) tussen N57 en Botlekbrug/tunnel als gevolg van storingen Botlekbrug, werkzaamheden aan de Blankenburgverbinding en afsluitingen van de Spijkenisserbrug in 2024 (met extra verkeer op de A15 tot gevolg). 

De vergelijking van betrouwbaarheid tussen 2024 en 2023 geeft aan dat er over het algemeen geen gewijzigd knelpuntenbeeld is.

Meest opvallende verschil: 

Op de N57 zijn opvallende verschillen zichtbaar tussen 2023 en 2024. Hier is de betrouwbaarheid in beide rijrichtingen tussen de Haringvlietdam en de Nieuweweg sterk verbeterd in 2024. Dit geldt ook voor de route A29-A15-A16. Op deze trajecten is het in 2023 drukker geweest als gevolg van werkzaamheden aan onder meer de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug in 2023. In 2024 was er geen sprake meer van deze werkzaamheden waardoor de drukte en betrouwbaarheid op een deel van de N57 en A29-A15-A16 weer hersteld is.

Samen werken aan oplossingen

Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland, gemeenten en de MRDH werken al aan het oplossen van een groot aantal van de knelpunten uit het onderzoek. Bijvoorbeeld door de aanleg van de A16 Rotterdam, de eind 2024 in gebruik genomen Maasdeltatunnel (A24) en N211 Wippolderlaan/Harnaschknoop (Aansluiting N211/A4) in Westland.  Ook vinden er al studies of uitwerkingen van studies plaats op onder andere de Algeracorridor bij Capelle aan den IJssel, de Beatrixlaan in Rijswijk, de Eramusweg/Lozerlaan in Den Haag, de derde Stadsbrug in Rotterdam, de N57 op Voorne-Putten en de A20 Nieuwerkerk-Gouda. Verder werkt de MRDH ook aan maatregelen om de fiets (metropolitane fietsroutes) en het openbaar vervoer (Oude lijn) te verbeteren, zodat automobilisten een goed alternatief hebben.

Methode van onderzoek

De analyse, gebaseerd op Floating Car Data (data die wordt gegenereerd via de navigatiesystemen in auto’s), toetste het wegennet aan de normen voor doorstroming en betrouwbaarheid. 

*De doorstroming voldoet als tijdens de ochtend- en avondspits de reistijd op stedelijke en provinciale wegen niet langer is dan 2 keer de autorit zonder files. Op de rijkswegen en verbindende stedelijke – en provinciale wegen geldt een norm van maximaal 1,5 keer de reistijd zonder files. 

*De reistijd is betrouwbaar als reistijden consistent en voorspelbaar zijn. De norm is 1,5 keer de verwachte reistijd om in 90% van de gevallen op tijd aan te komen. Bijvoorbeeld: de verwachte reistijd in de spits tussen Delft en Den Haag is 14 minuten. De route is betrouwbaar wanneer automobilisten 9 van de 10 keer binnen 21 minuten deze route kunnen rijden.