Reizigers waarderen OV met een 8

14 maart 2023

Reizigers geven het openbaar vervoer in de metropoolregio Rotterdam Den Haag een 8. De waardering voor het openbaar vervoer blijft ook na de coronaperiode onverminderd hoog. Dit rapportcijfer dat de klanttevredenheid in het openbaar vervoer uitdrukt, is hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,9. Daarmee behaalt het OV in de metropoolregio een mooie gedeelde tweede plaats met de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Zuid-Holland. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2022, het klanttevredenheidsonderzoek openbaar vervoer van CROW-KpVV.

Jeffrey Keus, regiobestuurder OV van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Deze prachtige 8 is voor de medewerkers van HTM, RET en EBS! Mijn complimenten voor hun  dagelijkse inzet om reizigers op een uitstekende manier naar werk, school of andere activiteiten te vervoeren. De hoge waardering geeft vertrouwen dat reizigers na de coronaperiode weer terug keren in bus, tram en metro.”

Waardering bus, tram en metro

De bus werd door de reizigers vorig jaar het best gewaardeerd. HTM kreeg een 8,2 van de reizigers, RET een 8,1 en EBS een 8,0 (regio Haaglanden) en een 7,9 (Voorne-Putten en in Rozenburg). Daarmee werd de bus in de metropoolregio hoger gewaardeerd dan het landelijk gemiddelde cijfer van een 8.0 voor de bus in de stad en een 7,9 voor het streekbusvervoer. De tram van HTM en RET kregen een 8,0; dit is gelijk met de landelijke gemiddelde waardering voor de tram. RandstadRail (HTM) werd met een 7,9 gewaardeerd. De metro (RET) tenslotte kreeg een 7,8 van de reizigers wat gelijk is aan het landelijk gemiddelde.

Overzicht waardering in de afgelopen 3 jaar

 

2018

2019

2021

2022

Landelijk

7,7

7.8

8,0

7,9

Onderzoeksgebied MRDH

7,8

7,9

8,0

8,0

Bus Rotterdam e.o.

7,7

7,8

8,0

8,1

Rotterdam Tram

7,9

8,0

7,9

8,0

Rotterdam Metro (inclusief Randstad Rail)

7,7

7,9

7,8

7,8

Voorne-Putten en Rozenburg (bus)

7,8

7,8

7,8

7,9

RandstadRail Tram Haaglanden (buitengebied lijn 3 en 4)

7,8

8,0

8,1

7,9

Haaglanden Tram (exclusief buitengebied lijn 3 en 4)

7,9

8,0

8,0

8,0

Haaglanden Stad Bus

7,9

8,0

8,2

8,2

Haaglanden Regio

7,5

7,8

8,2

8,0

Onderzoek

Jaarlijks brengt het CROW- KpVV (kennisplatform voor infrastructuur, verkeer en vervoer en openbare ruimte) de OV Klantenbarometer uit met daarin reizigerswaarderingen per vervoerder, per concessie en per modaliteit. Het jaar 2022 startte met een lockdown waardoor het veldwerk voor de OV-Klantenbarometer pas in april kon beginnen. Om een eventuele lockdown in het najaar van 2022 voor te zijn, werd het veldwerk volledig afgerond voor 1 november. In eerdere jaren was de einddatum 1 december. In 2020 was er geen OV-Klantenbarometer en in 2021 viel de meetperiode in oktober en november en werden minder vragenlijsten ingevuld dan in de pre-coronajaren.