Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam sloten in november 2022 een akkoord gesloten over een gezamenlijke investering van € 4,8 miljard in de bereikbaarheid in Zuid-Holland. Deze mega-investering - in onder meer de spoorlijn Leiden-Dordrecht als ruggengraat van het openbaar vervoer in Zuid-Holland - maakt de bouw van zo’n 170.000 woningen tot 2040 in de omgeving van de spoorlijn mogelijk. De investering zorgt daarnaast voor betere verbindingen in Zuid-Holland en met de andere regio’s in Nederland. Dat is van groot belang voor de economische kracht van de regio én de samenhang met de belangrijke economische locaties in de regio’s Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.
Vier nieuwe stations
Langs de spoorlijn Leiden-Dordrecht worden tot 2030 circa 54.000 woningen ontwikkeld en 80.000 extra werkplekken gerealiseerd. Om extra drukte op de wegen te voorkomen en een milieuvriendelijk alternatief te bieden voor de auto is beter openbaar vervoer noodzakelijk. In december 2024 besloten de betrokken partijen om in 2025 verder onderzoek te doen naar de mogelijkheid twee extra sprinters per uur te laten rijden tussen Leiden en Dordrecht (en andersom). Ook de mogelijke bouw van vier nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark wordt verder bestudeerd. Daarvoor zijn twee extra sporen tussen Delft en Schiedam nodig. Eind 2025 worden verdere keuzes gemaakt voor de ontwikkeling van de spoorlijn Leiden - Dordrecht.
Station Laan van Nieuw Oost Indië
Bij station Den Haag Laan van NOI wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn als het station en de reizigerstunnel op de huidige plek blijven. Verder wordt de optie onderzocht waarbij er één reizigerstunnel is met aan beide kanten meerdere opgangen naar het perron en één entree per zijde. Een derde variant maakt het station klaar voor de groei van het voorspelde aantal reizigers en welke stappen moeten worden gezet om dit kunnen bereiken. De functionaliteit van het station staat daarbij centraal en krijgt zoveel mogelijk de ruimte. Meer informatie is te vinden op www.knooppuntlaanvannoi.nl
Station Schiedam Centrum
Voor station Schiedam Centrum wordt verkend hoe een nieuwe reizigerstunnel verbonden kan worden met de bestaande tunnel. Hierdoor ontstaat een ruime doorgang voor reizigers zonder trappen of hellingen. Het busstation ligt centraal en heeft één groot perron. De fietsenstalling wordt dan groter gemaakt. Een andere optie is een station aan de zuidkant, los van het Terras aan de Schie. Een nieuwe reizigerstunnel zorgt dan voor een ruime doorgang, zonder trappen of hellingen. Het busstation komt in deze optie meer naar het westen. De Horvathweg wordt smaller en anders ingericht. De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt als complete oplossing. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek. Meer informatie: Ontwikkeling van de regio en vernieuwing van station Schiedam Centrum | SchieDistrict
Station Dordrecht
Voor station Dordrecht wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe (bovengrondse) reizigerspassage en hoe de bestaande verbindingen tussen de wijken rondom het station verbeterd kunnen worden. Ook de aanpak van smalle perrons, het gebruik van het bestaande stationsgebouw en verbetering van de entree van de parkzijde van het station zijn opties die nu verder verkend worden.
Participatie
In 2024 hebben veel mensen meegedacht over de gewenste ontwikkeling van de lijn Leiden-Dordrecht. Reizigers, gebruikers, omwonenden, ondernemers, stakeholders en andere geïnteresseerden deden mee. Digitaal en tijdens verschillende bijeenkomsten konden mensen bijdragen. Zo namen 7.400 mensen de moeite mee te denken via de online inwonersraadpleging Oude Lijn (www.raadplegingoudelijn.nl). Hierin kregen zij keuzes voorgelegd die bestuurders ook moeten maken. Mede op basis van deze inbreng konden bestuurders een keuze maken over de vraag welke maatregelen kansrijk zijn en welke niet. Ook in 2025 zijn er volop mogelijkheden mee te denken over de toekomst van de spoorlijn.