Rotterdam krijgt een nieuwe stadsbrug tussen IJsselmonde en De Esch. Over de brug rijdt straks een nieuwe tram van Zuidplein naar Kralingse Zoom en terug. Op de route komt ook een nieuw treinstation bij De Kuip: Station Rotterdam Stadionpark. Zo reizen inwoners en bezoekers sneller door Rotterdam en de regio.
De regio groeit
In totaal komen er 30.000 nieuwe woningen bij in het oosten van Rotterdam, aan beide zijden van de Maas. Ook in de rest van de Rotterdamse regio, bijvoorbeeld in Capelle aan den IJssel wordt flink gebouwd. Dit betekent dat er nog veel mensen bijkomen. Nieuwe, snelle reisroutes zijn daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat woningen, werk en andere voorzieningen goed bereikbaar blijven. Daarom werken het Rijk, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) samen aan het project Stadsbrug en OV.
Stadsbrug, tram en station
Het project Stadsbrug en OV bestaat uit drie onderdelen: stadsbrug en oevers, een tram en een station Stadionpark. De nieuwe brug, tram en station zorgen samen voor een sterke, snelle en toegankelijke route door Rotterdam, met een goede aansluiting naar de regio.
Stadsbrug en oevers: 
De nieuwe brug komt tussen De Esch (bij Nesserdijk) en IJsselmonde (bij Olympiaweg). Op de brug is plek voor ov, fietsers, wandelaars en auto’s. 
Tram: 
Er komt een nieuwe tram tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Deze tram rijdt 12 keer per uur in ongeveer 15 minuten van zuid naar oost, en omgekeerd. 
Station Rotterdam Stadionpark:
Het bestaande evenementenstation Rotterdam Stadion bij De Kuip wordt omgebouwd tot een nieuw NS-station: Rotterdam Stadionpark.   
Planuitwerkingsfase
In de periode tot eind 2028 werken de partijen aan het ontwerp voor de brug, tramverbinding en het station. Ook worden in die periode diverse onderzoeken gedaan naar de benodigde techniek, inpassing in de omgeving, de leefkwaliteit en het milieu. En de kosten en risico’s  van stadsbrug, tram en station worden in kaart gebracht.  
Nadat alle informatie is verwerkt moeten het Rijk, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de plannen goedkeuren.  
Wat voorafging aan de planuitwerkingsfase
In 2018 startte het Rijk en de regio, waaronder de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de MIRT- (pre)verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. Reden: groei van de Rotterdamse regio, behoefte aan een nieuwe oeververbinding, files en overvol openbaar vervoer. In de MIRT-Verkenning onderzochten de partijen wat er nodig is om de knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer in Rotterdam en omliggende gemeenten op te lossen.
Op 10 november 2022 stelden Rijk en regio het voorkeursalternatief voor de MIRT-verkenning vast; een nieuwe brug over de Nieuwe Maas geschikt voor openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en (beperkt) voor auto’s. Over de brug gaat hoogwaardig snel en frequent openbaar vervoer rijden tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Dit lost knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer in de regio Rotterdam op en maakt de bouw van woningen aan de oostkant van Rotterdam mogelijk. Ook onderdeel van dit voorkeursalternatief is de ombouw van het evenementenstation bij de Kuip naar een nieuw treinstation Stadionpark.
Op 10 april 2025 hebben de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening besloten dat er bij voorkeur een tram over de nieuwe stadsbrug gaat rijden.
MIRT-traject
MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Dit is een programma van het Rijk voor projecten in het ruimtelijk domein, zoals wegen en bruggen. Het Rijk betaalt ook mee aan deze projecten. Een MIRT-traject bestaat uit de volgende fases: initiatieffase, verkenningsfase (waaruit een voorkeursbesluit komt), de planuitwerkingsfase (waaruit een projectbeslissing komt), de realisatiefase en uiteindelijk de beheerfase.
